METAMORPHOSIS 2017





METAMORPHOSIS – 2017

Wernisaż 21 września (czwartek) godzina 18.00
Wystawa trwa do 30 września 2017.


W projekcie uczestniczą:

Kathryn Hart
Basha Maryanska
Kamila Wojciechowicz


Słowo do wystawy Bartosza Milewskiego

Artystyczne drogi i inspiracje Kathryn Hart, Bashi Maryanskiej i Kamili Wojciechowicz, prezentujących swoje prace podczas wystawy „METAMORPHOSIS” wydają się od siebie różne. A jednak ten zlepek (nieco?) różnych artystycznych światów wybrzmiewa (zaskakująco) harmonijnym akordem. I gdyby trzymać się muzycznych analogii, ten trójdźwięk zapowiada melodię raczej melancholijną w tonie, nostalgiczną. Chociaż, czy do końca? Dokładnego brzmienia utworu możemy się domyślać lub tworzyć własne melodie, ponieważ prace każdej z wymienionych artystek mają w sobie dużo niedopowiedzeń. Jednak sugestie kształtów (zamiast przedstawienia konkretnych przedmiotów czy istot), nierozpoznawalne zarysy i faktury to działanie w pełni świadome dążące do uruchomienia wyobraźni odbiorcy.

Asamblaże Kathryn Hart stworzone z materiałów raczej powszechnych (drewno, płótno, drut, strzępki metalu) mogą przywodzić na myśl pierwotną, naturalną fascynację łączenia różnych obiektów w konstrukcje i nadawanie im wymyślnych znaczeń, tworzenie niesamowitych historii… choć jest to tylko jedna z możliwych interpretacji, gdyż celem artystycznych abstrakcyjnych instalacji (które przywodzą na myśl prace Rauschenberga lub -starsze- pogrywanie z obiektami znalezionymi Duchampa czy dadaistyczny kolaż) może być wywołanie konkretnych nastrojów: zagrożenia, furii czy euforii.

Twórczość Bashi Maryanskiej oscyluje pomiędzy abstrakcją czystą a mocno przetworzoną („zarysowaną”, „zamgloną”) rzeczywistością, na przykład w seriach miejskich krajobrazów, sylwetkach ludzi. Paleta jej barw, to w większości, pastele. Autorka przykłada też dużą uwagę do faktur, ukazując wypracowane przez lata własne sposoby ich tworzenia. Malarstwo akrylowe z elementami kolażu to dla artystki technika wiodąca – takie też prace ujrzymy na wystawie. Autorka ma też w swoim dorobku fotografie i kolaże.

Kamila Wojciechowicz zajmuje się grafiką, ilustracją i malarstwem. Inspiracje czerpie od najlepszych, wspinając się na barki tytanów (i klasyków zarazem) pokroju Dürera czy Veneziano, których pokornie kopiuje cyzelując warsztat, w drodze na szczyt. Tworzy też własne grafiki – w nastroju baśniowym o tematyce mitycznej. Z powodów lokalowych, warsztat graficzny, jak szczerze wyznaje, (chwilowo?) zamieniła na nieco bardziej współczesne narzędzie: wynalazek węgierskiego dziennikarza (długopis). Jej ostatnie prace to, z kolei, niewielkie asamblaże: zamknięte w kasetonach, wycięte z papieru kolorowe, bajkowe postaci  będące zabawą z plastyczną formą.

 

KATHRYN HART
asamblaż, instalacja

Alchemist
Lunar Face
Parse: Place or Toss 8
Parse; Place or Toss 7
Parse; Place or Toss 6
Parse; Place or Toss 4
Cellular 4
Cellular 01

.

Cellular 02

.

Cellular 3

.

...

BASHA MARYANSKA
kolaż na płótnie

Unbearable Whiteness / Nieznośna biel, 2017
Zaczarowana ścieżka II, 2017

.

Zaczarowana ścieżka I, 2017

.

W poszukiwaniu celu, 2017

.

Pawie oko / Portret własny, 2016
Rosnąca przestrzeń, 2016
E-City
Storm in the City
City Dreams
Life Stream
The Renovation
Karma
Anger

.

Night Sailing, 2016

...

 

KAMILA WOJCIECHOWICZ
kolaż na płótnie

Transition, 2016
Cuba Libre, 2016
Aura, 2016
Abstract 3, 2017
Hudson Shore 2
Quick Silver, 2017
Volcano
The Galaxy 2

...